Podobne strony:

SAMOCHÓD SPALINOWY

W 1875 roku mieszkający w Wiedniu ślusarz żydowskiego pochodzenia Siegfried Marcus wyjechał na ulicę czterokołowym pojazdem z czterosuwowym silnikiem benzynowym. Marcus zamontował silnik na drewnianej ramie wzmocnionej blaszanymi okuciami. Pojazdem sterowano za pomocą niewielkiej pionowo ustawionej kierownicy połączonej z z przekładnią. Konstrukcja ważyła 756 kg, była tak solidna, że udało się ją uruchomić jeszcze w 1950 roku. Pojazd osiągał prędkość od 6 do 8 km/h. Hamulce miał w postaci drewnianych klocków dociskanych do obręczy kół. Miejscowa policja zakazała mu jednak publicznego korzystania z wynalazku ze względu na dokuczliwy odór spalin.
Mimo, że Siegfried Marcus skonstruował pojazd spalinowy, powszechnie uznaje się, że pierwsze samochody powstały w warsztatach dwóch Niemców: Gottlieba Daimlerai Carla Benza. Benz w 1885 przeprowadził pierwsze próby z trójkołowym pojazdem napędzanych czterosuwowym silnikiem benzynowym. Napęd był na tylnie dwa koła, a przednie służyło do sterowania. Pojazd ważył 260 kg i podczas pierwszej próby przejechał bezawaryjnie 24 km. W 1886 Benz opatentował go. W tym samym roku, czyli 1886 Gottlieb Daimler zaprezentował publicznie swój samochód z silnikiem umieszczonym nie na trój lecz czterokołowym podwoziu. Pojazd przypominał bryczkę. W razie awarii można było doczepić do niego konie. Po kolejnych przeróbkach samochód Daimlera osiągał prędkość 32 km/h. Pierwsze samochody przyjmowano dosyć nieufnie. Budziły one uśmiech politowania i denerwowały haśliwymi silnikami. Jednak rozwoju samochodu już nic nie mogło zatrzymać
Copyright by Bartłomiej Górszczyk ©
2011